Saturday 9 April 2011

Bagi Aku Lari Kejap........

Bismillah.
Huah…lamanya tak mengarut kat blog…
Apa khabar iman? Moga baik2 saja. Hari ni saya nak kongsi2 tentang raikan sisi-sisi manusiawi.
Keadaan 1: Penat gila aku minggu ni. Asyik ada meeting dakwah kampus hampir setiap malam. Tambah lagi tugasan sebagai naqibah dan mutarabbi. Seminggu dua kali usrah. Usrah yang aku bawa, dan usrah aku sebagai mutarabbi. Tambah lagi dengan assignment yang masih tak siap2. Risau memang risau walau due datenya lambat, tapi it cause me stress…..huah3…. Malam ni aku tekad, nak tengok baca gak manga tuh…nak baca jugak2x!
(weh…apa nih…x hilang lagi karat2 jahiliyah dia nih…hish2… (=_=’)

Keadaan 2: Aku nak keluar jugak ari ni! Tak kisahlah…KLCC ke…JJ ke…. Aku tensyen dengan sume benda ni….Dlam kerja2 macam ni pun ada ye orang macam ni! Patutnya dah lama ikut tarbiyah, lagi faham. Lagi tinggi level, lagi faham apa tu amal jamai’e! asyik dengar kisah dia, pastu aku tak de peluang nak cakap ngan dia, sebab aku rasa macam tak layak… level aku bawah dari dia… aku pula bukan satu usrah dengan dia…. Aish….. kalau mak ayah aku mcm mak ayah akhawat lain, bolehlah aku luahkan masalah ni pada mereka….tapi aku…mak ayah aku orang biasa2 je… tak ikut jemaah… erm kalau aku nak ‘lepas’ je boleh tak…..dah lah baik aku pergi keluar jejalan!
(weh…dai’e kah kau ni?? Baru diuji sikit dah nak blah! Pergi tempat2 macam tu, dah lah banyak maksiat! Pergilah masjid ke, pergi baca Quran tenangkan hati….jaga sikit kau tu dai’e!)

Eh, x boleh ye kalau kita nak lepaskan tension dengan cara2 di atas? Lepaskan gian tengok komik jepun,drama korea, melepak2 kat KLCC blablabla….. nanti jadi fitnah tau! Kita kan dai’e! Sepatutnya setiap kali ada masalah kita tak boleh langsung tau dekat2 ngan benda tu, nanti kita akan jadi fitnah pada dakwah!
Ye ke? Bagi saya dai’e ni manusia juga. Ye memang betul sebetul2 tempat kembali adalah mengadu kepada Allah swt. Tapi kita ada sisi2 kita yang perlu diraikan…kalau kita rasa dengan membaca manga kita boleh release sikit tension, bacalah asalakan kita tak terlalai…tak terlepas waktu solat… camtu gak kalau kita rasa dengan keluar berjalan2, window shopping, ‘lepak’ kat luar boleh mengurangkan tekanan, silalah…asalkan kita masih lagi jaga hubungan kita dengan Allah… Kita manusia, kita ada perasaan….tanpa perasaan, kita tak mampu nak pikul ‘amanah’ ini…
Kita bukan lari, cuma kita tak nak fikirkan masalah2 tu buat sementara waktu. Kita akan kembali, berhadapan semula dengan masalah tu, tapi dalam keadaan yang berbeza… yang lebih segar.. tak berat seperti masa mula2 kita menghadapinya….
:)




3 comments:

  1. betul2 rasa nak lari sekarang. hati, tabahlah sikit.. huhu~

    ReplyDelete
  2. masing2 ade fitrah. asalkn berpada-pada, jaga yg wajib, x lebih dr syara' :) kt pn ade gk wat bnd2 ni yg mne at the same tyme, kt recharge balik, dpt sudut pndg yg baru.

    everybody is learning & tht is the tarbiyah.yg penting bersedia utk ditegur,mendengar n berubah klu perubahan itu baik utk jemaah.huu tarbiyah spnjng hidup.

    moga diri kt ni bermanfaat pd org lain kn...

    ReplyDelete