Saturday 26 March 2011

DRAMA KHALIFAH & DF

Bismillahirrahmanirrahim.

Akhirnya...hari ini, saya mendatangi dunia yang sebenarnya. Seronoknya balik rumah! ^_^ Kita memang tak boleh tipu perasaan kita, walau sesibuk manapun kita di kampus, ada satu feelin' jauh di sudut hati... dan alhamdulillah...akhirnya terisi... Kangen banget dengan rumah..... :)

Apepun,nak kongsi satu cerita best. Rasanya 1 Malaya tahu, cerekarama kat TV3 memang dah banyak berubah sejak kebelakangan ni. Islamik! :) Tadi baru habis menontondrama bertajuk 'Khalifah'.
Menarik! Tapi akhirnya sedih. Sedih dalam hati je tak keluar air mata... hee....

Bagaimana seorang perempuan ni, (regardless of cara dia pakai tudung,k-x betul2 ikut panduan islam) melakukan dakwah fardiyyah! Wah,,,,clap3x.... Ye, mungkin nampak macam apekah? DF orang lelaki.. Tapi nak katanya kat sini, sifat SABAR, yang memang dianjurkan dalam islam dan itulah qudwah hasanah nabi kita Nabi Muhammmad saw memberi hasil yang berbaloi2....
Perempan tu 'click' kat laki tu, langsung laki tu terbuka hati, laki tersebut 'click' pula pada kakaknya. Ye...mungkin nmpk nonsense dan mungkin ada yang kata, apekah??? adakah perkara macam ni bole berlaku??? Ye, tak musahil.. :)

Lelaki tersebut sebelum dia koma, accident dengan kereta perempuan tu, hidupnya sangat tak betul.. sampailah kena belasah pada satu hari lalu accident dgn ereta yg dipandu perempuan tersebut. Perempuan ni menjaga dia sepanjang dia koma, dan dia sedar ada orang perempuan yang menjaganya, dan bersembahyang di bilik tersebut. Akhirnya dia pulih. Tak lama selepas tu dia mencari semula perempuan tersebut. Dan dia pun menyatakan perasaan sukanya pada perempuan tersebut. Perempuan ni lah yan mengajak dia solat. Tak lama lepas tu, lelaki ni menyedarkan kakak dia yang selalu buat derma tapi sebenarnya tak ikhlas. Adalh dia nasihat2kan kakak dia ni...

Part yang sedih, apabila seorang prempuan cina dtg ke rumahnya, mendakwa bayi yang ada di situ adalah anak mereka. Perepuan yang baik ni ada juga di situ. Terkejut dia dan lelaki ni pun memang terkejut dan tak percaya. Tapi ujian DNA membuktikan positif, memang itu anak lelaki tersebut. 'berlaku masa zaman jahiliyah beliau' Perempuan ni rasa sangat sedih. Kawan baiknya (yang juga berubah kerana dia bantu) menasihatkan dia, menyuruhnya bersabar dan mengatakan ini ujian Allah. Akhirnya, kata putus dari perempuan tersebut, dia berpisah dan memberi semangat kepada lelaki tersebut untuk membimbing muallaf 'perempuan cina' tu. Akhirnya lelaki tersebut bekahwin dngan muallaf itu..
Lapangnya dada dan sabarnya perempuan itu.. Dia redho... :)

Kat sini, saya suka nak kaitkan dengan DF yang saya cakap tadi. Dlam melakukan DF memang banyak pengalaman2 danujian2 yang kita perlu tempuh. Ada yang mudah, cepatlah dia mask ke sistem tarbiyah.. Ada yang susah sikit, maka perlukan keSABARAN utk kita terus menyantuni dia dalam masa yang lama, dan kita tak tahu lagi sama ada kita berjaya tarik dia ke sistem kita atau tidak...
Wallahua'lam, mingkin sampai 1 masa kita akan diuji pula bagaimana setelah kita DF org tu, kita tarbiyah dia... tapi Allah nak uji kita, dia di'ambil' atau 'pergi' kepada 'tempat' yang lain. Kalau 'tempat' yang dia pergi itu, memang mebawa kepada perjuangan islam juga tidak mengapalah. Kita takut, kalau2 dia pergi terus tanpa mengikut mana2 'tempat'.

Point di sni, kita kena berlapang dada, jikalau Allah uji kita yang mad'u kita tadi berpergian kepada 'tempat' yang lain....Perit ohh....tapi kita kena sedar dia bukan milik kita dan kita bukan milik dia... Sepertimana perempuan dalam drama tadi, berat hati tapi berlapang dada melepaskan lelaki tersebut. Tapi lelaki tersebut akan membimbing muallaf tersebut. Mengalirlah pahala dia sebanarnya, wlaupun tak bersama-sama dengan lelaki itu.
Kita juga harus merelakan mad'u kita andai dia terpaksa berpergian....asalkan dia terus berada dalam jalan perjuangan islam...InsyaAllah tidak sia2 usaha kita....InsyaAllah pahala akan terus kita dapat rasai, selagi mad'u kita itu berjuang untuk islam walau di tempat berlainan, kerna kita telah memberi juga kesan2 kepada dirinya.... Insya Allah...

Wallahua'lam. :)

No comments:

Post a Comment