Thursday 7 July 2011

PILIHAN

Bismillahirrahmanirrahim.

Seringkali kita merasa tertekan dengan tekanan2 hidup.

Tapi itulah yang membuatkan diri kita benar2 hidup andai kita memilih untuk berdepan dengan tekanan2 tersebut dan cuba sedaya upaya bersikap positif terhadapnya.

Cara kita menghadapi tekanan hidup memberi impak kepada diri kita.

Sememangnya lari atau mendiamkan diri, tidak akan membantu apa-apa kerana kita tak nak cuba menyelesaikannya.

Seperti Matematik, andai kita membiarkan kosong ruang jawapan 1 tambah 1, maka selagi kita tak cuba untuk menyelesaikan pengiraan tersebut ianya akan kosong sebegitu sahaja.

Kalau tak nak belajar sampai bila2 pun tak tahu…..

Kita akan jadi statik,dan mungkin akan jadi lebih teruk lagi.

Seperti pohon yang terbantut tumbesarannya,akhirnya mati……………..



Seringkali kita melihat mereka yang sangat positif,melalui kata2nya,gerak kerjanya, hingga membuatkan kita rasa segan dan mahu jadi sepertinya.

Ya,bukan mudah mengubah diri yang ada sekarang ini kepada yang lebih baik.

Tapi antara menjadi celaka atau mahu jadi orang yang beruntung, pilihan terletak di atas tangan kita!

Boleh jadi kita melihat mereka yang positif,membuatkan kita semakin melemah semangat.. itu pesimis!

Boleh jadi dan mesti jadi bila kita melihat mereka yang seringkali positif dalam hidupnya dan sentiasa bersemangat, kita mahu menjadi seperti mereka! Kerana kita akan rasa lebih hidup! Pilihlah untuk optimis!



Memang Allah jadikan setiap kita ni berbeza-beza. Supaya kita mengamati keadaan sekeliling dan mengambil yang baik,serta meninggalkan yang buruk2 yang Allah tak suka!



Terkadang kita merasa jeles terhadap kelebihan seseorang. Kita tak tahu kelebihan apa yang kita ada. Hinggakan kita rasa kita tak punyai apa2 kelebihan….

Janganlah bersedih…janganlah berputus asa… Mungkin Allah belum nak tunjukkannnya lagi…

Apa yang kita boleh lakukan buat masa ini, teruslah berusaha semampunya menjalankan apa yang disuruh Allah dan menjauhi laranganNya….yang penting kita dalam kerangka ikhlas kerana Allah Ta’ala…. Mungkin Allah tak nampakkan lagi kelebihan kita tu kerana mungkin kita akan ujub atau riya’ dengan kelebihan tersebut… Dia Maha Tahu…bila tiba waktu yang terbaik Dia pasti akan singkapkan kelebihan kita itu…..



Tapi…tidak bermakna kita kena berdiam je. Berdoalah pada Allah agar tunjukkan kelebihan atau kekuatan yang kita ada untuk kita gunakan di jalan yang benar ini yakni dalam kerangka membantu agamaNya!



Apa yang penting Dia menilai dari segi ketakwaan hamba2Nya. Moga kita termasuk dalam golongan hamba2Nya yang Dia pandang dengan penuh rahmat, walaupun pada pandangan diri sendiri atau orang lain tak banyak perkara yang mampu kita tonjolkan dalam membantu agama Allah ini. Kita berada di tahap yang Allah Maha Tahu kita terbaik untuk berada di situ! Tapi walau apapun ujian itu tetap ada….Di tahap mana kita sekarang ini adalah pemberianNya, Dia mahu melihat bagaimanakah keadaan kita? Semakin bersyukur? Semakin banyak muhasabah diri? Semakin tunduk? Semakin tawadhu’? ATAU…….. Semakin bangga? Semakin jauh dariNya?



Fa al hamaha fujuroha wa taqwaha. Qod aflaha man zakkaha. Wa qod khoba man dassaha.

Pilihan di tangan kita. Gunakan akal yang diberiNya dengan sebaiknya!

No comments:

Post a Comment