Saturday 5 March 2011

BINGUNG......

Bismillahirrahmanirrahim.

5 Mac 2011. 11.30 malam.
Pintu bilik dibuka. Pulang dari satu pengisian yang diharapkan boleh menyegarkan kembali jiwanya. Shira memang kerap bertanya kepada dirinya sejak kebelakangan ni, mengapakah gerak langkahnya makin lesu? Sudah banyak kali dia ditewaskan oleh emosi dan perasaannya.
Mungkin kefahaman da'wah belum benar2 dijiwainya. Rasa bersalah pada Allah mengapa dirinya jadi begini. Seolah-olah ingin lari setelah rasa hampir jemu.
Wah...suka2 je, ingat dakwah ni macam tu ke? Masa mula2,semangat! Lama2 bosan,tinggal!
Hai,Shira engkau yang rugi! Kau nak lari? larilah... dakwah ni memang tak perlu orang macam kau! Tak bersyukur! Da'wah ni tak kan rugi apa2 kalau kau pergi!

Shira pulang ke biliknya dengan pelbagai perasaan. Dia mengecas fikiran dan rasa positif terhadap benda2 negatif yang menjengah dirinya sebentar tadi. Kadang2 individu2 dalam persatuan ini membuatkan dirinya rasa mahu lari! Dia terasa seperti tidak disokong. Wah, Shira kau ingat kau sedang berpolitikkah? Meraih simpati pengundi? Haish...ye Shira sedar tapi perasaan2 tu dia tak mampu nak elak. Hanya kepada Allah dia mohon kekuatan.

Mana pernah Shira menyangka satu hari Allah ujinya dengan perasaan2 dan situasi2 begini. Sehinggakan dia rasa mahu jadi pengikut je, tak nak jadi penggerak. Pernah juga dia rasa untuk jadi muslim yang tak terikat dengan mana-mana persatuan. Tenang dia menyangka.... Tapi betulkah Shira akan rasa tenang, sekiranya itu yang dia pilih? Menjadi pengikut atau muslim yang tak diikat dengan mana2 persatuan....

Biasanya, bila dia rasa begini, hati & fikiran nye akan melontarkan firman Allah: Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?
Islam & iman adalah nikmat yang sangat agung. Ditambah lagi nikmat untuk bergerak demi islam. Shira,kau dimuliakan Allah, Dia memilihmu menjadi salah seorang pewaris sunnah Nabi s.a.w untuk meneruskan perjuangan da'wah. Maka atas alasan apa lagi kau mesti menolak? jemu? mahu berundur?

Bukan redha manusia yang kau kena hirau. Redha Allah...buatlah demi redha Allah, nescaya kau takkan hirau dengan apapun kelakuan manusia terhadapmu & insyaAllah pasti hatimu beroleh ketenangan....

No comments:

Post a Comment