Sunday 13 March 2011

Cerita Tentang Kamu Lagi


Bismillahirrahmanirrahim.

Sebenarnya Shira penat asyik bercakap perkara yang sama mengenai ‘persatuan’ yang satu ini. Lebih-lebih lagi apabila Shira mendapat tahu tentang ‘adik-adiknya’ yang sanggup bersabar dengan ‘perangai’ ahli-ahli dalam persatuan tersebut. Mereka ada kolaborasi program bersama-sama baru-baru ini.

Shira kadang-kadang rasa  tak puas hati dan dia rasa komennya terhadap ahli-ahli dalam ‘persatuan’ tersebut seperti mengumpat! Ya Allah…niat Shira bukan begitu. Cuma Shira tak boleh nak tahan atau tipu perasaan Shira. Sahabat-sahabat lain juga ada yang mengalami perasaan sama seperti Shira, malah ada yang rasa tekanan lebih teruk lagi. 

Adakah dakwah dan tarbiyyah yang kita dapat adalah eksklusif? Patutkah kita kagum kepada mereka yang likat tarbiyyahnya tapi bila bab dakwah mereka tidak hebat seperti yang kita sangka? Mungkin kita rasa inferior bila duduk dengan mereka, mereka sangat menjaga qiyam mereka, juga menjaga ukhuwah sesama mereka, juga bercakap ‘basah’ je…. Tapi cuba kita lihat pada gerak kerja dakwah mereka, tersusunkah? Mad’u yang macam mane jadi sasaran mereka bila buat tajmi’ umum? Adakah yang ‘baik2’ saja? Bila buat program lalu, mana mad’u yang pakai selendang, baju ketat? Hurm… sebegitu sekalikah kita dalam berdakwah? Kalau semua nak mengejar yang baik2, sapa yang nak kejar yang kurang baik? Kalau di sini mungkin bolehla…org yang baik2 ni ramai.. tapi kalau berada di waqi’ yang lain pendekatan yang senada itu jugakah yang mahu digunakan?

Shira penatlah…asyik berkata tentang mereka. Jomlah kita buat je kerja kita… Tolonglah perasaan ni.. janganlah hinggap lama sangat….Makin Shira banyak tahu, makin Shira teruji! Andainya Rasulullah saw ada, mungkin Shira tak pening… apa2 semua akan refer kat baginda… Aduh, takutnya…bolehkah Shira terus bertahan di atas jalan dakwah ini? Shira paling takut kalau frust disebabkan manusia2 yang berada dalam gerakan ini… Shira takut tak mampu untuk terus berlapang dada…. T_T

Astaghfirullah.........

No comments:

Post a Comment